19 September, 2010

Rendang Ayam KKB

Hai... selamat hari raya 2010.. maaf la lama tak update...

Kali ni saya kongsi resepi keluarga saya... sebelah mak saya la.. KKB tu maksudnya Kuala Kubu Bharu.. kampung belah mak saya di area Hulu Selangor tu.. resepi ni saya belajar dengan wan saya la... saya ni kalau musim raya, selalunya saya yg tolong kacau rendang ni sampai kering... Bagi yang tak suka ayam, boleh la ganti dengan daging.. Sorry, takde gambar.. Tapi rupa masakan ni ala2 mcm rendang minang gak la... note: saya bukan org minang.. harap maklum..

Bahan:

1 ekor ayam (dipotong kecil, dilumur dgn kunyit)


Bahan kisar:
3 biji bawang merah saiz sederhana besar
3 ulas bawang putih
1.5 inci halia
1 inci lengkuas
3 batang serai
# semua di atas diblend

6 sudu makan cili kering diblend
1 kotak santan 200 ml ( atau 1 paket santan pekat yg dah perah siap)

2 keping asam gelugor (asam keping) / air asam jawa
2 sudu makan gula
2 sudu teh garam
2 sudu makan kerisik

3 helai daun limau purut (koyak2 je)
2 helai daun kunyit (dihiris halus)

Cara membuatnya:

1) masukkan semua bahan yg dah diblend dan cili giling dlm kuali. masak sampai naik bau
2) masukkan ayam. gaul2kan ngan rempah. masak seketika.
3) bila dah agak kering, masukkan gula, garam
4) masukkan santan pekat. kalau nak berkuah masukkan air sikit.. kalau nak kering tak payah..
5) masukkan asam keping dan kerisik
6) masukkan daun limau purut dan daun kunyit
7) masak sehingga pekat/kering

(kaedah ni, takyah tumis ngan minyak.. cuma rebus jek.. tp kalau nak tumis ngan minyak pun boleh gak untuk naik bau cili tu..

No comments:

Post a Comment